Monday, November 23, 2009

HIKMAH KORBAN


Takrif
Korban ertinya dekat. Pada istilah ialah mendekatkan diri kepada Allah dengan menyembelih binatang tertentu, dengan niat tertentu dan dalam waktu yang tertentu.

Hukumnya
Sunat Muakkad. ( Sunnah Wajibah)

Hikmahnya
1· Mendekatkan diri (atTaqarrub) kepada Allah melalui korban. Firman Allah,

فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ -

“ Oleh itu, kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata, dan sembelihlah korban (sebagai bersyukur).”

2· Menghidupkan sunnah Imam al-Muwahhidin Ibrahim al-Khalil, tatkala Allah merintahkannya menyembelih anaknya Ismail, lalu digantikan dengan Kibash.

فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَابُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ يَاأَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنْ الصَّابِرِينَ(102

Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: "Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?". Anaknya menjawab: "Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; Insya Allah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar".

Dan Kami tebus anaknya itu dengan seekor binatang sembelihan yang besar”

3 · Memperluaskan sedekah pada Hari Raya Korban kepada fakir miskin dan mempereratkan kasih sayang.

4 · Bersyukur kepada Allah kerana Dia telah menundukkan binatang-binatang ternakan untuk kita. Sebagaimana firman Allah,

فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ كَذَلِكَ سَخَّرْنَاهَا لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

“……. makanlah sebahagian daripadanya, dan berilah (bahagian yang lain) kepada orang-orang yang tidak meminta dan yang meminta. Demikianlah Kami mudahkan dia untuk kamu menguasainya dan menyembelihnya supaya kamu bersyukur. (alHajj : 36 )

(Bacaan lanjut:us yusufembong.blogspot)